ACTIVITATS PER SECUNDÀRIA

ACTIVITAT 1
NOM DE L'ACTIVITAT: L’ECONOMIA FAMILIAR
CICLE EDUCATIU: PRIMÀRIA, SECUNDÀRIA
ASSIGNATURA: INTERDISCIPLINAR
COMPETÈNCIA QUE TREBALLA:  
 Competència d'aprendre a aprendre 
Competència social i ciutadana
OBJECTIUS:
Analitzar dades.
Comparar impressions personals amb les dades reals.
Participar activament de les activitats.
ATENCIÓ A LA DIVERSITAT
DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT:
1- Motivació: conversa de l’economia personal (pagues, despeses.....)
2- Introduirem el tema de la “despesa familiar”.
3- Amb què es gasten els diners els pares? Després de la conversa donarem la fixa 1 per què puguin repartir els 100€,indicant amb què creuen que es gasten el pares els diners.
4- Analitzarem les dades que ens presenta el INDESCAT ( haurem d’explicar què és aquest organisme).
5- Compararem les respostes dels alumnes amb les dades estadístiques.
6- Importarem l’economia familiar a l’economia d’un ajuntament o d’un país. Intentant valorar els pressupostos com a gestió econòmica familiar.
7- Visionar el documental de trenta minuts “la festa de l’aire”.
8- Valorar el documental. I reflexionar sobre les despeses d’un país. ( introduir la figura de dos secretaris per recollir les opinions de totes i tots els participants.
9- Quines són les despeses més importants d’un país?
Quines inversions hauríem de fer per crear una societat millor?
Quins diners podem deixar de gastar per invertir amb les necessitats més importants?
Qui? Com? I per què? Es decideix gastar amb una cosa o amb una altre?
10- Analitzar els pressupostos de la Generalitat del 2012.
Són els pressupostos que esperaves?
Creus que es poden millorar? Com? per què?
11- De les converses i anàlisis fer un resum i aprovar cinc propostes per millorar els pressupostos que s’han presentat
MATERIAL:
AUTOAVALUACIÓ:
Qüestionari elaborat pels mateixos alumnes dels conceptes més importants treballats (economia familiar, pressupost, Parlament, govern, Banc d’estadístiques........


ACTIVITAT 2

NOM DE L'ACTIVITAT: EL PARLAMENT

Aquesta activitat està recollida al bloc del Parlament. Hem volgut mantenir el format. ( tot i que no està programat amb competències creiem que pot interessar)

ACTIVITAT 3

NOM DE L'ACTIVITAT: Paraules transformadores

CICLE EDUCATIU: Cicle superior de Primària i/o Secundària i/o Claustre de mestres

ASSIGNATURA: Llengua i literatura catalana, i didàctica per la transformació social.

CAPACITAT  QUE TREBALLA:  Expressió i comprensió oral i escrita, pensament contemporani.

OBJECTIUS:

Analitzar un text literari.

Adquirir vocabulari nou.

Reflexionar al voltant de les idees del text.

Compartir les nostres idees tot respectant les dels demés.

Relacionar les reflexions comunes amb el nostre entorn social més proper convertint-nos així amb subjectes transformadors.

DESENVOLUPAMENT DE L'ACTIVITAT:

Visualitzar el vídeo i analitzar la lletra del poema.

Cercar les paraules que no entenguem.

Reflexionar individualment al voltant de les idees del poema.

Iniciar un debat i posada en comú sobre què vol dir i/o transmetre el poeta.

Comparar aquestes reflexions amb el nostre dia a dia tot valorant elements quotidians de transformació.

(Com a activitat alternativa és pot analitzar la fonètica del text i treballar l'expressió oral amb els alumnes)

MATERIAL:

http://www.youtube.com/watch?v=363525vY7aE&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Et-9tPbRvQ0

http://www.musicadepoetes.cat/mdpAdmin/media/1352-ara.pdf

AUTOAVALUACIÓ:

Analitzar com ens hem sentit a l'hora de realitzar l'activitat, quan hem vist el poeta, quan se'ns ha plantejat una activitat relacionada amb la poesia, a l'hora de posar en comú les nostres reflexions...